Je čas zajít na pivo
Pivo je po staletí takřka neoddělitelnou součástí našich životů. V našem investičním seriálu věnovaném rozboru jednotlivých oborů se dnes letmo podíváme na akcie pivovarů. Vyplatí se do nich investovat, nebo bude lepší zajít na pivo?
Spotřeba piva - aspoň v něčem ČR vede
Už od středověku si zlatavý mok podmanil Evropu, postupně se ale obliba piva rozšířila do celého světa. Největším spotřebitelem piva je dnes Čína, kde se ročně vypije necelých 30 miliard litrů piva. Na druhém místě jsou USA s roční spotřebou 24 miliard litrů, třetí je Brazílie těsně před Německem a Ruskem.
Pokud se ale roční spotřeba přepočte na počet obyvatel (tzv. per capita), tak statistikám vévodí Česká republika s necelými 160 litry na osobu (tedy 320 půllitrů). Druhé je Irsko se 130 litry, třetí Německo se 110 litry, o trochu méně piva v průměru za rok vypijí obyvatelé Rakouska a Austrálie.
Největší veřejně obchodované akcie
Země | Tržní kapitalizace (mil USD) | Tržby 2010 (mil USD) | Zisky 2010 (mil USD) | P/E | P/B | Výnos dividendy | |
Anheuser-Busch InBev | Belgie | 91 190 | 36 300 | 4030 | 22,6 | 2,57 | 0,87 % |
Companhia de Bebidas Das Americas (AMBEV) | Brazílie | 83 100 | 15 200 | 4550 | 18,3 | 5,68 | 2,73 % |
SABMiller* | Velká Británie | 54 250 | 18 020 | 1910 | 28,4 | 2,60 | 2,11 % |
Heineken | Nizozemí | 30 540 | 22 750 | 2025 | 15,1 | 2,11 | 2,02 % |
Carlsberg | Dánsko | 16 600 | 11 340 | 1010 | 16,4 | 1,36 | 0,87 % |
Zdroj: FINEZ Investment Management, Reuters, data k 31. 3. 2011
* Tržby a zisky za posledních 12 uzavřených měsíců končících 31. 3. 2010
České pivovary rozprodány
Lídrem v produkci piva je belgická společnost Anheuser-Busch InBev. V České republice vlastní pivovary Staropramen, ve světě je proslavená značkami Stella Artois, Bud Light a Budweiser, o kterou se už léta pře s českobudějovickým Budvarem, jedním z mála českých pivovarů, který ještě nebyl prodán zahraničním firmám. Konečné řešení sporu je zatím v nedohlednu.
Na českém trhu má největší podíl britská společnost SABMiller, které patří značky Pilsner Urquell, Gambrinus, Kozel, Radegast nebo Birell. Dalším velkým hráčem na českém i světovém trhu je holandská firma Heineken, známá také značkou Amstel. Heineken u nás vaří Krušovice, Starobrno nebo Zlatopramen, na Slovensku mu patří Zlatý bažant.
Vývoj ceny akcie Anheuser-Busch InBev (Brusel)
Zdroj: Reuters
Dividendy porostou
Zatímco celosvětová spotřeba cigaret a jiných tabákových produktů od konce devadesátých let stagnuje, spotřeba piva nadále roste. Jelikož obliba zlatavého moku je stálá a socioekonomická situace nemá na spotřebu piva nijak zásadní vliv, řadí se pivovarnictví mezi necyklická odvětví. Akcie producentů piva mají defenzivní charakter, jejich volatilita je nižší než u akcií z cyklických sektorů.
Na rozdíl od akcií tabákového průmyslu, který taktéž patří k necyklickým, však akcie producentů piva mají poměrně nízké dividendové výnosy. Firmy používají kapitál na akvizice a nákupy pivovarů v rozvíjejících se zemích (postupně tak skoupily i většinu pivovarů v ČR), jen menší část zisků rozdělují mezi akcionáře formou dividend. V budoucnu by se ale dividendová politika mohla změnit a výnosy z dividend porostou.
Akcie nejsou levné, lépe zajít na pivo
Ač si na pivu rád pochutnám, takže mám k celému odvětví kladný citový vztah, žádnou z uvedených akcií v portfoliu nemám. Když se totiž podíváme na poměr tržního ocenění firem k čistému zisku, vidíme P/E zhruba od 15 do 25. To není zrovna málo na necyklické odvětví, sice s potenciálem růstu zisků, ale pouze pozvolného. A tak zajít s přáteli na pivo může být daleko přínosnější investicí.
Psáno pro deník E15