Oborové analýzy

Akcie automobilek jsou opět v kurzu

Automobilky zažily krušné dva roky. Díky šrotovnému sice přežily, ovšem některé pouze dočasně. Které akcie výrobců aut jsou dnes zajímavé k investici?

Jan Traxler
Privátní investiční poradce
13. 11. 2010

Globální hospodářská recese velmi silně zasáhla automobilový průmysl. Není divu, výroba aut je typické cyklické odvětví. Bylo by velmi naivní se domnívat, že automobilky mohou donekonečna pumpovat na trh desítky milionů nových vozů, speciálně pak v Evropě a USA, kde je trh osobních automobilů přesycený s průměrem přes dvě auta na jednu domácnost.

Jenže lobbing automobilek a tlak odborářů byl tak hlasitý, že vlády mnoha zemí přikročily ke šrotovnému. Nezůstalo jen u předních "donorů" Německa, USA a Británie, přidaly se i "montovny" jako Slovensko nebo Rumunsko. Zaplať pán Bůh, že u nás šrotovné nestihlo vejít v platnost, zase by akorát vyletěly miliardy oknem.

Šrotovné pouze oddálilo problémy

Výsledek je takový, že vyjma zbankrotovalé General Motors všechny větší automobilky přežily krizový rok 2009 a letos znovu navyšují objem vyráběných vozů. Což se může na první pohled jevit jako příznivá zpráva a politici si jistě mnou ruce, jak se jim tah se šrotovným povedl, jak znovu nastartovali výrobu aut a udrželi zaměstnanost.

Opak je pravdou, žádný úspěch, jen oddálení nezbytného. Problém nebyl vůbec vyřešen. Dámy a pánové, garantuji vám, že problém s nadprodukcí aut (a nejen aut) se znovu vrátí a nebude ho možné do nekonečna odsouvat umělou podporou. Jediné dlouhodobé a zároveň nejefektivnější řešení zní: „Nejslabší máte padáka!"

Je to kruté a nepopulární řešení, neboť vede krátkodobě k růstu nezaměstnanosti. Některé regiony jsou na automobilovém průmyslu životně závislé. Nicméně je to dlouhodobě daleko efektivnější řešení, než udržovat nekonkurenceschopné firmy na umělé výživě. České čtenáře ale mohu uklidnit, škodovka rozhodně nepatří k nejslabším, naopak se škodovky těší čím dál větší oblibě od východu až na západ.

Přehled největších veřejně obchodovaných akcií automobilek

  Země Tržní
kapitalizace
(mil EUR)
Tržby 2009
(mil EUR)
Zisky 2009
(mil EUR)
P/E 2010

P/B 2009

Výnos
dividendy
Toyota Japonsko 86 510 167 830 1855 17,3 0,96 1,44 %
Daimler Německo 52 540 78 924 -2640 16,9 1,53 -
Honda Japonsko 48 520 75 980 2377 8,8 1,25 1,51 %
Volkswagen Německo 46 050 105 187 960 11,2 1,09 1,62 %
Ford USA 42 100 84 880 1980 11,1 - -
BMW Německo 35 630 50 681 204 16,3 1,64 0,55 %
Nissan Japonsko 29 300 66 570 375 13,6 1,17 0,63 %
Hyundai Korea 24 070 57 180 1860 11,5 1,33 0,65 %
Fiat Itálie 16 120 50 102 -838 - 1,47 1,30 %
Tata Indie 12 090 15 430 420 16,2 5,84 1,18 %

Zdroj: FINEZ Investment Management, Reuters, data k 12. 11. 2010

Japonské inovace vedou

Největším producentem osobních automobilů je Japonsko s více než 11 miliony vyrobených vozů ročně. Nebude však dlouho trvat a na první příčku se vyšvihne Čína, aktuálně již největší spotřebitel automobilů. Na Japonsko ztrácí ve výrobních statistikách zhruba jeden milión vozů ročně. Na třetí příčce se drží USA následované Německem s 6 miliony aut ročně. Dále mezi přední producenty patří Korea, Brazílie, Francie, Španělsko, Indie a na desátém místě je Mexiko.

Z deseti největších automobilek jsou hned tři japonské. Toyota, Honda i Nissan se řadu let vyznačují důrazem na technickou vyspělost, inovace a dlouhou životnost aut. Patří mezi průkopníky ve výrobě elektromobilů a hybridních motorů. Mají také mnoho společných podniků s čínskými automobilkami, tedy velmi dobrou výchozí pozici na tamním nenasyceném trhu. Avšak japonské automobilky mají jeden velký problém - silnou japonskou měnu. Japonský jen čtyři roky v řadě posiluje, a japonské výrobky tudíž v USA a Evropě zdražují.

Sláva Fordu se vrací

Naopak americké automobilce Ford nyní velmi pomáhá slábnoucí dolar. Ford má takřka neotřesitelné postavení na domácím trhu, čemuž aktuálně ještě pomáhají technické závady Toyoty, hlavního konkurenta Fordu na americkém trhu. Navíc se slábnoucím dolarem zlevňují americká auta v zahraničí. A tak Ford vykázal od začátku roku zisk 6,3 miliard dolarů.

Troufám si odhadovat, že Fordu se bude v budoucnu nadále dařit a opět získá něco ze své dřívější slávy. Kdo byl prozíravý a měl dost odvahy (já ji bohužel neměl) nakoupit akcie Fordu na podzim roku 2008, ten si dnes může mnout ruce, neboť cena jedné akcie Ford stoupla z tehdejších 2 dolarů na dnešních 16. Takovou hodnotu měla naposledy na přelomu let 2003 a 2004. Dnes je však akcie již dost drahá. Nesmíme také zapomínat, že firma má z dřívějších let naakumulované ztráty a její účetní hodnota je záporná!

Graf akcie Ford Motor Company (New York)
2010_11_12_Automobilky_akcie_Ford.jpg
Zdroj: Reuters

Německá kvalita je zárukou

Také Německo má mezi top desítkou výrobců aut hned tři zástupce. Daimler, BMW i Volkswagen jsou ve světě známé svou kvalitou a důrazem na bezpečnost. Auta koncernu Volkswagen, aktuálně druhého největšího výrobce aut co do počtu vyrobených vozů, navíc patří ve svých třídách k nejúspornějším. K dobrému renomé a hospodářským výsledkům Volkswagenu přispívá značnou měrou i česká Škoda Auto, dlouhodobě jedna z nejúspěšnějších českých firem, na kterou můžeme být po právu hrdí. Akcie Volkswagen má poměrem očekávaných zisků k tržní kapitalizaci příznivé ocenění, navíc lze očekávat rostoucí dividendu.

Dobrá budoucnost pravděpodobně čeká automobilky z největších rozvíjejících se trhů - například indickou Tatu, čínský Geely nebo ruský AvtoVAZ, výrobce slavných žiguliků. Zejména poslední jmenovaná firma by mohla ještě mnohé překvapit s levnými modely nové Lady. U všech třech zmíněných automobilek je však očekávání růstu tržeb a ziskovosti již zahrnuto v cenách akcií. Akcie Tata Motors rostou do nebe a cena akcie AvtoVAZ je dvojnásobná oproti srpnu. Přesto zde ještě určitý potenciál dalšího růstu je.

Kterou akcii vybrat?

Akcie Ford jsou již z historického pohledu dost drahé, hrozí jim výraznější korekce. Japonské automobilky čeká nelehké období. Dokud nezačne japonská měna oslabovat, pak bych akcie Toyoty, Hondy ani Nissanu nekupoval. Kdybych si měl tedy vybrat akcie jedné automobilky, pak bych jakožto vlastenec a konzervativní spotřebitel sáhl po akciích Volkswagen. Kdybych si chtěl více zaspekulovat, pak bych zvolil ruský AvtoVAZ.

Psáno pro deník E15

Jan Traxler
Privátní investiční poradce
13. 11. 2010

Zpět na přehled

Novinky e-mailem

Chcete-li dostávat na e-mail newsletter FINEZ a informace o zajímavých investičních příležitostech, vyplňte svou e-mailovou adresu.

Pokud jste člověk, nevyplňujte

Sečtěte a zaokrouhlete (10.8 + 35.6) *

Kontaktujte nás

Jan Traxler
Privátní investiční poradce

Jsem jednatelem společnosti FINEZ a zakladatelem multi-fondu Otakar. S klienty jednám přímo já. Více o mně

Sledujte nás

 

Upozorňujeme, že po telefonu neposkytujeme žádné informace k investicím ani službám, neboť hovory nejsou nahrávány a my máme ze zákona povinnost archivovat veškerou komunikaci se zákazníky. Telefon slouží pouze k domluvení termínu osobní schůzky či nahrávaného videohovoru. K veškerým dotazům jinak prosím využívejte kontaktní formulář nebo email.

Nahoru