Fondy

Fond-show: Generali Fond globálních značek

Korunový globální akciový fond, který investuje do firem jako Apple, Adidas, BMW apod. a zajišťuje měnové riziko. Za 11 měsíců roku 2019 zatím vydělal investorům 21 %.

Jan Traxler
Privátní investiční poradce
12. 12. 2019

Generali Fond globálních značek historicky patří k nejstarším fondům v České republice. Jeho počátky se datují už do roku 1993 v rámci druhé vlny kuponové privatizace. V roce 2001 byl fond transformován na otevřený podílový fond a otevřen veřejnosti. Po převzetí České pojišťovny společností Generali pak došlo k přejmenování fondu z ČP Invest na Generali.

Základní údaje

Správce fondu Generali Investments CEE
Manažer fondu Daniel Kukačka
ISIN CZ0008471778
Vznik fondu 15. 11. 2001
Velikost fondu 3,7 mld. CZK
Rating Morningstar žádný
SRRI (1-7) 5

Investiční strategie

Generali Fond světových značek investuje do akcií společností, které působí na globálních trzích, a které mají významnou tržní pozici, komparativní výhodu vůči svým konkurentům a silnou světovou značku (značku, která má povědomí v mnoha zemích po celém světě). Jedná se primárně o společnosti z rozvinutých zemí, zejména pak USA, západní Evropy a Japonska.

Aktuálně má fond v majetku akcie 92 společností. Asi byste čekali, že zde hlavní roli budou hrát tradiční značky jako Apple, Nike, Adidas, BMW, Daimler, Facebook apod. Ano, přesně na tento typ firem se fond zaměřuje. Ale portfolio manažer fondu, Daniel Kukačka, se zároveň snaží aktivně pracovat s váhou jednotlivých akcií – upřednostňuje ty, kde zrovna vidí větší růstovou perspektivu. A tak 10 největších pozic ve fondu nyní zaujímají firmy Royal Dutsch Shell, Alibaba, JPMorgan Chase, Accenture, Alphabet, Sony, Deutsche Post, Kering, AT&T a Deere.

Jedná se o fond růstový, z výnosů nevyplácí podílníkům dividendy, výnos se projevuje růstem hodnoty podílových listů, které může investor kdykoliv prodat. Inkasované dividendy od jednotlivých akciových společností reinvestuje zpět do nákupu dalších akcií.

Složení portfolia fondu

Generali Fond světových značek - složení portfolia fondu

Historické výnosy (v CZK)

1 rok 12,23 % ~ 12,23 % p.a.
3 roky 28,69 % ~ 8,77 % p.a.
5 let 29,66 % ~ 5,33 % p.a.
10 let 105,95 % ~ 7,49 % p.a.
od založení 104,51 % ~ 4,04 % p.a.

Generali Fond světových značek dnes spravuje 3,7 miliard korun, a patří tak k největším českým akciovým fondům. Za 18 let fungování zhodnotil investorům majetek zhruba na dvojnásobek, což odpovídá čistému výnosu cca 4 % p.a. Na desetileté periodě má nyní čistý výnos zhruba 7,5 % p.a. Historickými výsledky se tak řadí k nejúspěšnějším fondům v ČR. V roce 2019 zatím od ledna vydělal investorům 21 %.

Historický vývoj hodnoty investice

Generali Fond světových značek - vývoj hodnoty investice

Rizika spojená s investicí

Jako většina akciových fondů je i tento z pohledu historické volatility zařazen do páté rizikové třídy ze sedmistupňové škály SRRI. S fondem je spojeno klasické tržní riziko vyplývající z pohybu cen akcií na burze. Volatilita na tříleté periodě se pohybuje kolem 10-11 %, tak jako u většiny akciových fondů. Na grafu historického vývoje ceny podílových listů je názorně vidět, že v roce 2008 hodnota podílových listů spadla zhruba na polovinu. Po pěti letech se ale hodnota vyšplhala zpět a dnes je zhruba o 55 % vyšší než na vrcholu v roce 2007.

Fond investuje do akcií převážně v dolarech a eurech, ale pomocí forwardů či swapů zajišťuje měnové riziko do CZK. Na hodnotu investice tak zpravidla nemá vliv vývoj kurzů měn, ale pouze vývoj cen akcií a vedle správních nákladů pak případné náklady na měnové zajištění.

Poplatky spojené s investicí

Vstupní poplatek max. 4,00 %
Výstupní poplatek není
Poplatek za správu 2,20 %
Výkonnostní odměna není
TER (celková roční nákladovost) 2,33 %

Vstupní poplatek je dle statutu fondu max. 4 %, podle ceníku Generali fakticky účtuje klientům v závislosti na objemu investice vstupní poplatek od 2,5 % do 4 %. Výstupní poplatek u tohoto fondu žádný není. Za obhospodařování a administraci fondu si Generali ročně strhává z majetku fondu fixní poplatek 2,2 %. Celkové náklady na správu fondu se tak v uplynulém roce vyšplhaly na 2,33 %. To je na globální akciový fond poměrně vysoké číslo. Většina zahraničních aktivně spravovaných akciových fondů se s roční nákladovostí dostane pod 2 %.

Závěrečné hodnocení

Generali Fond světových značek v zásadě nabízí drobným i větším investorům možnost jednoduše investovat do akcií, aniž by museli řešit, které akcie zrovna kupovat. Takto můžete mít pěkně rozložené portfolio složené z významných globálně působících firem, čili jakýsi průměr z celého světa.

I přes poměrně vysoké náklady na správu nemá fond vůbec špatné výsledky. Mohly by samozřejmě být ještě lepší, kdyby si správce strhával nižší poplatek za správu. Nebo by spíše investoři ocenili, kdyby si místo vysokého fixního poplatku bral nějakou výkonnostní odměnu ze zisku. To by bylo férovější. Ale to je problém celého českého trhu, do této fáze fondy teprve dozrají v následujících letech.

Užitečné odkazy

Disclaimer: Článek a informace v něm obsažené nejsou investičním doporučením či analýzou investičních příležitostí ani nepředstavují veřejnou nabídku investičních nástrojů ani jakoukoli jinou nabídku či výzvu vůči veřejnosti k transakci s investičními nástroji. Data uvedená v článku pochází z materiálů Generali Investments CEE a jsou platná k 30. 11. 2019.

Psáno pro Investujeme.cz

Jan Traxler
Privátní investiční poradce
12. 12. 2019

Zpět na přehled

Novinky e-mailem

Chcete-li dostávat na e-mail newsletter FINEZ a informace o zajímavých investičních příležitostech, vyplňte svou e-mailovou adresu.

Pokud jste člověk, nevyplňujte

Sečtěte a zaokrouhlete (5.1 + 12.9) *

Kontaktujte nás

Jan Traxler
Privátní investiční poradce

Jsem jednatelem společnosti FINEZ a zakladatelem multi-fondu Otakar. S klienty jednám přímo já. Více o mně

Sledujte nás

 

Upozorňujeme, že po telefonu neposkytujeme žádné informace k investicím ani službám, neboť hovory nejsou nahrávány a my máme ze zákona povinnost archivovat veškerou komunikaci se zákazníky. Telefon slouží pouze k domluvení termínu osobní schůzky či nahrávaného videohovoru. K veškerým dotazům jinak prosím využívejte kontaktní formulář nebo email.

Nahoru