Akcie

Aféra dieselgate pohledem investora – hrozba nebo příležitost?

Hodnota akcií Volkswagen už spadla o 60 procent. Ostatní automobilky ztratily zhruba 15-30 % tržní hodnoty. Krátkodobě může být hůř. Dlouhodobě se nabízí investorům zajímavá příležitost.

Jan Traxler
Privátní investiční poradce
5. 10. 2015

Jeden z největších výrobců automobilů, koncern Volkswagen, čelí obrovskému skandálu. Krátce po té, co automobilka Volkswagen vystřídala Toyotu na pozici jedničky v objemu prodaných vozů, byl Volkswagen obviněn z podvádění při emisních testech u vybraných dieselových motorů. Podle posledních zpráv společnost uvádí, že se problém týká zhruba 11 milionů vozů. V nich je údajně nainstalován jakýsi speciální software, který dovede podle polohy volantu, tlaku vzduchu a mnoha dalších kritérií rozpoznat, že je vůz ve válcové zkušebně, a podle toho přepnout motor do zvláštního režimu „nižších emisí". Některé naftové motory prostě nedokázaly splnit přísná kritéria emisí, tak je Volkswagen obešel podvodem.

Akcie Volkswagen padají a s nimi celý německý trh

K tématu už bylo řečeno a popsáno mnoho a asi ještě dlouhou dobu bude plnit stránky všech deníků. My se dnes na celou aféru dieselgate podíváme pohledem investora. Skandál pochopitelně způsobil drastický pád ceny akcií společnosti Volkswagen na burze. Od dubna, kdy se krátce cena jedné akcie VW dostala nad 250 eur, již tržní hodnota firmy spadla o více než 60 procent. Aktuálně stojí jedna akcie VW méně než 100 eur a zatím v podstatě každým dnem dál padá.

Vývoj ceny akcií Volkswagen na německé burze

Vývoj ceny akcií Volkswagen na německé burze

Zdroj: FINEZ Investment Management

Panika se samozřejmě přenesla i na další automobilky a celý německý akciový trh. Po srpnovém výprodeji se ve druhé polovině září prohloubil pokles akcií. Hodnota německého akciového indexu DAX složeného z 30 největších německých veřejně obchodovatelných akciových společností poklesla zhruba o pět procent a od svého vrcholu z dubna již index DAX ztrácí přes 20 procent. Tak velkou korekci naposledy zažil německý trh v roce 2011, kdy německá ekonomika upadla do recese.

Vývoj hodnoty akciového indexu DAX

Vývoj hodnoty akciového indexu DAX

Zdroj: FINEZ Investment Management

Akcie Volkswagen poslední roky patřily k hlavním tahounům růstu německého trhu. Jak můžeme vidět na následujícím grafu, hodnota akcií VW rostla výrazně rychleji než průměr trhu (měřeno indexem DAX). Nyní je situace opačná a akcie VW táhnou německý trh dolů. K tomu se přidávají i další německé automobilky, Daimler a BMW. A vše umocňují německé energetické společnosti RWE a E.ON, jejichž hodnota v září spadla na nejnižší úroveň za posledních 20 let.

Relativní srovnání vývoje ceny akcií Volkswagen a indexu DAX

Relativní srovnání vývoje ceny akcií Volkswagen a indexu DAX

Zdroj: FINEZ Investment Management

Hrozba nebo příležitost?

Nabízí se samozřejmě otázka, je to teprve začátek dalšího velkého propadu podobně jako v letech 2007-2009, nebo zajímavá nákupní příležitost? Odpověď ukáže až čas. To platí pro jednotlivé zmíněné akcie i trh jako celek. Nejlepší strategie je dnes něco nakoupit, ale ponechat si dostatek kapitálu na další nákupy, pokud by se propad dále prohluboval.

Pokud jde konkrétně o Volkswagen, ve hře je mnoho neznámých. Už dnes je skandál velmi rozsáhlý a zcela jistě způsobí firmě dočasně značné ztráty. Firma podváděla, nejedná se tu o nešťastnou havárii, k tomu soudy zcela jistě přihlédnou a společnost Volskwagen neminou velmi tučné pokuty. Dočasně firmě klesnou tržby, neboť nějakou dobu nebude smět prodávat některé naftové modely. Dále bude mít vysoké náklady na svolání dotčených aut a nápravu, stejně tak i na celý krizový management a již započatou restrukturalizaci firmy. Jak vysoké ztráty to firmě způsobí a jak to ovlivní její platební schopnost, se těžko odhaduje. Dozorčí rada mluví i o variantě navýšení základního kapitálu, pravděpodobně emisí nových akcií, což by samozřejmě mělo negativní dopad na hodnotu stávajících akcií.

Krátkodobě budou akcie VW určitě silně volatilní a nelze vyloučit, že jejich hodnota spadne ze stávající úrovně třeba o dalších 30-50 %. Nicméně je velmi pravděpodobné, že Volkswagen celou aféru ustojí a za pár let bude opět útočit na pozici světové jedničky. Troufám si odhadovat, že za pět let bude hodnota firmy podobná jako před touto aférou. Proto věřím, že z dlouhodobého pohledu skýtají akcie VW dobrou nákupní příležitost, ale jak už jsem psal, nakupoval bych postupně po menších tranších, protože pád ještě nemusí být u konce.

Zajímavý potenciál skýtají také dluhopisy emitované společností Volkswagen. Poměrem výnos/riziko mě lákají dokonce více než akcie. Jejich cena poslední týdny také dramaticky poklesla. Očekává se, že ratingové agentury brzy sníží firmě úvěrové hodnocení, což může ještě dál podlomit ceny dluhopisů. Ale propad na dluhopisech už nyní považuji za přehnaný. Zde je to rozhodně výrazně konzervativnější spekulace než u akcií, neboť pravděpodobnost, že Volskwagen zkrachuje, je dle mého názoru maličká. Až se celá situace trochu uklidní, úrokové výnosy dluhopisů budou zase klesat zpět, tudíž tržní cena dluhopisů poroste. Dluhopisy Volkswagen tak na rozdíl od akcií mohou být velmi povedenou spekulací i na krátkodobém horizontu do jednoho roku.

Koupit akcie jiné automobilky?

Nabízí se také myšlenka, nakoupit akcie jiných automobilek. Negativní nálada se totiž projevuje napříč celým odvětvím. Ačkoliv automobilky hlásí rekordní prodeje, ceny jejich akcií na burze výrazně klesají. Kupříkladu BMW i navzdory očekávanému ochlazení čínské ekonomiky zatím hlásí měsíc co měsíc rekordní prodeje. Hodnota firmy na burze se ale od dubna smrskla na dvě třetiny, tedy o více než 30 procent. Za normálních okolností by to tedy mohla být velmi dobrá šance „levně nakoupit".

Vývoj ceny akcií BMW na německé burze

Vývoj ceny akcií BMW na německé burze

Zdroj: FINEZ Investment Management

Jenomže hlavní otázka zní, je Volkswagen jediný, kdo takhle podvádí, nebo podobné manipulace s testy dělají i jiné automobilky? Celá kauza určitě povede k rozsáhlému testování napříč celým trhem. Kdo ví, jaký kostlivec vypadne ze skříně které automobilky.

Možná se ukáže, že podváděl jenom Volkswagen. Pak to silně poškodí jméno firmy a akcie jiných automobilek by měly růst. Ale možná se také ukáže, že nějakým způsobem fixlují s emisemi a spotřebou všichni. To by naopak byla dobrá zpráva pro Volkswagen, protože najednou by z toho byla kolektivní vina. Všichni by sice nadávali na automobilky, ale auta by dál kupovali. Samotná značka VW by neutrpěla takovou škodu. Pokuta by neminula ani jiné automobilky. Cena jejich akcií by pravděpodobně propadla, naopak cena akcií VW by se v takovém případě mohla začít zvedat ode dna.

Nechci se pouštět do spekulací a kohokoliv dalšího obviňovat z podvodů. Jako spotřebitel jsem nikdy neměl potřebu řešit, jak moc uváděné emise souhlasí. A ani to řešit nehodlám. Stejně tak nikdy úplně nevěřím uváděné spotřebě paliva. Domnívám se, že naprosté většině řidičů je celá kauza Volkswagen ukradená, řeší to hlavně úřady a média. Jako investor mám ale obavu, že problém bude plošný a že celé odvětví automobilek čeká delší období, kdy budou v nemilosti investorů. Krátkodobě asi nečeká akcie automobilek růžové období. Pokud akcie držíte dlouhodobě, nemusíte situaci až tak řešit, za pár let všichni zapomenou a akciím se bude zase dařit.

Smutný paradox je, že právě akcie BMW a Volkswagen patřily posledního půl roku mezi mé favority. Ačkoliv veškeré fundamenty hovořily ve prospěch těchto akcií, nakonec z ničeho nic přijde taková kauza a vše obrátí naruby. Na tom je alespoň krásně vidět, jak důležitá je diverzifikace rizika. I z nejlepší investice může ze dne na den být najednou velký průšvih.

Psáno pro Peníze.cz a Finmag.cz


Poraďte se, kam nyní investovat peníze.


Jan Traxler
Privátní investiční poradce
5. 10. 2015

Zpět na přehled

Novinky e-mailem

Chcete-li dostávat na e-mail newsletter FINEZ a informace o zajímavých investičních příležitostech, vyplňte svou e-mailovou adresu.

Pokud jste člověk, nevyplňujte

Sečtěte a zaokrouhlete (15.0 + 37.1) *

Kontaktujte nás

Jan Traxler
Privátní investiční poradce

Jsem jednatelem společnosti FINEZ a zakladatelem multi-fondu Otakar. S klienty jednám přímo já. Více o mně

Sledujte nás

 

Upozorňujeme, že po telefonu neposkytujeme žádné informace k investicím ani službám, neboť hovory nejsou nahrávány a my máme ze zákona povinnost archivovat veškerou komunikaci se zákazníky. Telefon slouží pouze k domluvení termínu osobní schůzky či nahrávaného videohovoru. K veškerým dotazům jinak prosím využívejte kontaktní formulář nebo email.

Nahoru