Na očekávaném růstu ceny uranu lze snadno vydělat
24. 5. 2013
Těžební sektor zažívá špatné období
19. 3. 2013
Měď – strategická surovina a dlouhodobá investice
11. 3. 2012
Od konce roku 2008 zažívají rejdaři těžké časy. Nyní se začíná objevovat světlo na konci tunelu a některé akcie by na tom mohly velmi profitovat. Ovšem mezi velkými hráči žádné extra příležitosti nenajdete.
Námořní doprava je pro světový obchod nepostradatelná. Dennodenně vyplouvají z Perského zálivu tankery naplněné ropou směřující do Číny, z Číny zase kontejnerové lodě vezoucí spotřební zboží do USA a Evropy a z Austrálie vyplouvají lodě s uhlím a pšenicí.
Díky výrazně nižší nákladovosti oproti ostatním druhům dopravy se lodní doprava využívá i v rámci vnitrozemské přepravy zboží. V porovnání se železniční dopravou je o 66 % levnější a v porovnání se silniční dokonce o 97 %.
Zatímco světový obchod zažívá pomalé oživení, akcie rejdařských společností se pohybují u dna. Většina dopravců se potýká s poklesem tržeb. V letech 2007 a 2008 se dopravní taxy vyšplhaly do závratných výšek, což do oboru přitáhlo nové hráče a zavedené společnosti objednávaly nové lodě. Dnes je trh přesycený, tolik dopravců se jednoduše nemůže na trhu dlouhodobě udržet. Dá se očekávat, že v tomto roce mnoho menších rejdařů zkrachuje, nebo je koupí větší hráči.
V druhé polovině roku 2008 v důsledku světové hospodářské recese a kreditní krize (banky neposkytovaly akreditivy) prakticky zamrzl světový obchod a dopravní taxy prudce poklesly. Od konce roku 2008 zažívají rejdaři těžké časy. Nyní se začíná objevovat světlo na konci tunelu a některé akcie by na tom mohly velmi profitovat.
Graf 1: Crude Freight Rates
Zdroj: Simpson Spense & Young
Z investičního hlediska je dobré rozlišovat tři základní typy námořní přepravy podle povahy nákladu. Tekutý náklad, tj. zejména ropa a různé chemikálie, se vozí v tankerech. Podle velikosti jsou označovány jako Panamax (60 000 - 80 000 tun), Aframax (80 000 - 120 000 tun), Supramax (120 000 - 200 000 tun), VLCC - Very Large Crude Carrier (200 000 - 320 000 tun) a ULCC - Ultra Large Crude Carrier (320 000 - 500 000 tun). Právě tankerové taxy (graf 1) se v posledních dvou měsících výrazně zvedly a tankerové dopravě tak blýská na lepší časy.
Sypký náklad jako je uhlí, železná ruda, cement nebo pšenice vozí tzv. dry-bulk carriers. I u těchto nákladů se námořní taxy pomalu zvedají, jak je vidět na grafu indexu Baltic Dry (graf 2). Také přepravci sypkého nákladu tak mají důvod k radosti a brzy možná budou moci oslavovat i jejich akcionáři.
Graf 2: Baltic Dry Index
Zdroj: Bloomberg
Spotřební a průmyslové zboží se převáží v kontejnerech, které se v přístavu jednoduše naloží na vlak, nebo kamion. Kontejnerová doprava je nejvíce předimenzovaná, ziskové marže jsou dlouhodobě nižší než u tankerů a lodí pro sypký materiál. Navíc světový obchod se spotřebním zbožím se oživuje pomalu, takže námořní taxy za kontejnerovou přepravu (graf 3) jsou na dvacetiletém minimu. Rejdařům zaměřeným na kontejnerovou přepravu by se měl investor raději vyhnout.
Graf 3: Harpex
Zdroj: Harper Petersen & Co.
Největším rejdařem je dánská společnost A.P. Moeller-Maersk, která se kromě přepravy zabývá i výrobou a servisem lodí. Hned několik velkých hráčů v oboru bychom našli v Japonsku. Stovky menších námořních dopravců pak vzhledem k nižším poplatkům a volnějším bezpečnostním předpisům působí pod vlajkami Řecka, Kypru, Bermud nebo Panamy.
Z deseti největších veřejně obchodovatelných společností má na první pohled nejlepší fundamenty americká firma Tidewater, která nepatří mezi ani jednu ze třech výše zmiňovaných kategorií. Tidewater provozuje speciální plavidla, se kterými se podílí na stavbě a dalším servisu ropných plošin. Její vyhlídky na rok 2010 však nejsou nejlepší, očekává se pokles zisků.
Graf 4: akcie Mitsui O.S.K. Lines
Zdroj: Bloomberg
Frontline, Kirby Corporation a Teekay Corporation se orientují převážně na tankerovou dopravu. Mají tak slibnější pozici. Jejich akcie nejsou drahé, ale nejde ani říct, že jsou levné. Žádné extra výnosy tedy investorům nepřinesou, nicméně mohly by být malinko lepší než průměr trhu. Zbylé firmy provozují všeho směs lodí, přičemž dost velký podíl má vždy kontejnerová doprava a s ní související logistické služby. Dlouhodobě mají nízké ziskové marže. Od nákupu těchto akcií odrazuji.
Přehled největších veřejně obchodovaných spol. z odvětví lodní dopravy
Země | Tržní kap. 26.1.2010 (mil USD) | Tržby 12M 30.9.2009 (mil USD) | Zisky 12M 30.9.2009 (mil USD) | P/E 12M 30.9.2009 | P/B | |
A.P. Moeller-Maersk | Dánsko | 32 986 | 51 953 | -222 | - | 1,27 |
Mitsui O.S.K. Lines | Japonsko | 8013 | 15 576 | 78 | 103,0 | 1,12 |
Nippon Yusen Kabushiki Kaisha | Japonsko | 6244 | 20 141 | -720 | - | 0,79 |
COSCO Corporation | Singapur | 2777 | 2073 | 90 | 40,5 | 2,60 |
Tidewater | USA | 2487 | 1330 | 369 | 6,7 | 1,04 |
Kawasaki Kisen Kaisha | Japonsko | 2460 | 10 148 | -692 | - | 0,80 |
Frontline | Bermudy | 2370 | 1320 | 150 | 15,8 | 3,20 |
Kirby Corporation | USA | 1875 | 1150 | 135 | 13,8 | 1,87 |
Teekay Corporation | Kanada | 1806 | 2450 | -552 | - | 0,82 |
Evergreen Marine Corp. | Taiwan | 1770 | 2772 | -254 | - | 1,00 |
Zdroj: Reuters
Podílový fond zaměřený na lodní dopravu nenajdete. Na trhu sice existují indexové produkty složené z akcií rejdařských společností, jejich nákup však nedoporučuji, protože většinu společností v indexu zaujímají kontejneroví přepravci. A tak jediná rozumná cesta je vybrat si konkrétní akcie. Při troše snahy se dají mezi menšími společnostmi najít potenciálně velmi atraktivní tituly. Žádné žhavé tipy zde ale zveřejňovat nebudu. V každém případě svůj záměr vždy konzultujte se zkušeným investičním poradcem.
Psáno pro deník E15
Jsem jednatelem společnosti FINEZ a zakladatelem multi-fondu Otakar. S klienty jednám přímo já. Více o mně
Sledujte nás
Upozorňujeme, že po telefonu neposkytujeme žádné informace k investicím ani službám, neboť hovory nejsou nahrávány a my máme ze zákona povinnost archivovat veškerou komunikaci se zákazníky. Telefon slouží pouze k domluvení termínu osobní schůzky či nahrávaného videohovoru. K veškerým dotazům jinak prosím využívejte kontaktní formulář nebo email.
© 2023 FINEZ Investment Management, s.r.o.
Jakýkoliv obsah této stránky není možné šířit bez souhlasu FINEZ Investment Management, s.r.o.