Oborové analýzy

Drogerie je drahá investice

Kupujete si rádi a často zboží z drogerie? Pak můžete zvážit investici do akcií výrobců drogerie. Ale nekupujte je dnes, protože dnes jsou drahé.

 

Jan Traxler
Privátní investiční poradce
6. 11. 2011

Drogerie patří mezi necyklické sektory

Výroba drogeristického zboží pro osobní hygienu a péči o domácnost je dnes řazena mezi necyklickou spotřebu, podobně jako potravinářský průmysl. To, jestli si koupíme auto, nebo na jak drahou dovolenou pojedeme, se odvíjí od naší finanční situace. Když se ekonomice nedaří a roste nezaměstnanost, pak logicky tato odvětví mají těžké časy, firmy se potýkají s klesajícími tržbami. Říkáme jim tedy cyklické sektory.

Naproti tomu jestli si koupíme šampón na vlasy či toaletní papír až tak moc naše finanční situace neovlivní. Maximálně hledáme levnější zboží. Takže výrobci levné drogérie nemají v době recese existenční problémy, výrobci luxusnějších značek jsou na tom trochu hůře.

Největší veřejně obchodované akcie z odvětví drogerie

  Země Tržní
kapitalizace
(mld USD)
Tržby 12 M
(mld USD)
Zisky 12M
(mld USD)
P/E
12M

P/B

Výnos
dividendy
The Procter & Gamble USA 173,42 84,35 11,56 16,0 2,7 3,3 %
Unilever Velká Británie 94,78 63,88 6,29 15,7 4,5 3,6 %
L'Oreal Francie 64,28 27,55 3,30 19,4 2,9 2,3 %
Colgate Palmolive USA 42,62 16,54 2,46 17,7 16,0 2,6 %
Reckitt Benckiser Velká Británie 38,28 14,42 2,56 14,8 4,4 3,6 %
Henkel Německo 23,47 21,32 1,70 15,2 2,4 1,6 %
The Estee Lauder USA 22,88 8,81 0,70 33,8 9,2 0,9 %
Beiersdorf Německo 14,31 7,96 0,45 31,1 3,1 1,7 %
Narura Cosmeticos Brazílie 8,58 3,13 0,43 19,7 15,6 5,1 %
Avon Products USA 7,98 11,42 0,74 10,9 4,4 5,0 %

Zdroj: FINEZ Investment Management, Reuters, burzovní data k 4. 11. 2011
* Účetní data k 30. 6. 2011

Poznejte výrobce podle značky

Největším výrobcem drogerie je americká firma The Procter & Gamble, mezi její nosné značky patří například Head&Shoulders, Olay, Pantene, Wella, Always, Ariel, Tide, Duracell, Pampers, Braun a Gillette. Druhým gigantem je britsko-nizozemské konsorcium Unilever, do jehož portfolia značek patří Axe, Rexona, Dove, Signal, Cif či Domestos. Unilever má ale širší zaměření a vedle drogerie patří také k hlavním producentům potravin, za zmínku určitě stojí značky Knorr, Hellmann's, Lipton, Rama, Algida či Magnum.

Třetí v pořadí dle ocenění na burze i dle ročních tržeb je francouzská firma L'Oreal známá stejnojmennou značkou L'Oreal Paris, nebo také produkty Garnier a Vichy. Podle objemu tržeb by na čtvrtém místě byla německá firma Henkel, kterou u nás reprezentují značky Persil, Palmex, Perwoll, Pur, Bref, Silan, Schwarzkopf, Fa, Vademecum nebo třeba lepidla Chemoprén. Na burze má však větší cenu americká společnost Colgate Palmolive známá pod produkty Colgate, Elmex, Palmolive nebo Speed Stick. Mezi přední producenty drogerie se řadí také britská firma Reckitt Benckiser, výrobce prostředků Calgon, Vanish, Strepsils, Durex a Air Wick. Firmy The Estee Lauder a Avon známe podle stejnojmenných produktů. Avšak německou společnost Beiersdorf asi mnozí znát nebudou, dokud se neřekne Nivea nebo Tesa.

Vývoj ceny akcie The Protcter & Gamble (New York)

The Procter & Gamble

Zdroj: Reuters

S P/E 15 jsou drahé

Když se podíváme do tabulky největších producentů drogerie, vidíme, že nejnižší poměr tržního ocenění k ročním ziskům firmy (P/E = 10,9) má aktuálně Avon Products, která má zároveň poměrně vysoký hrubý dividendový výnos 5 %. Je to dáno očekáváním horších výsledků v následujícím období, proto také cena akcie na roční periodě klesla o 40 %.

Jinak mají ale všechny akcie P/E minimálně 15. Také poměr tržního ocenění k účetní hodnotě firmy (P/B) se u většiny pohybuje mezi trojnásobkem až pětinásobkem. Pouze firma Henkel má tržní kapitalizaci „jen" dvaapůlkrát větší než vlastní kapitál. Dividendový výnos u většiny akcií mezi 2-3 procenty. Poměrně málo na necyklický sektor. Pro srovnání, potravinářský průmysl má sice také nižší dividendy kolem 3-4 procent, ale výrobci a distributoři energií vyplácejí dividendy ve výši 5-7 % kurzu akcie.

Podle ukazatelů P/E, P/B i nízkého dividendového výnosu jsou akcie výrobců drogerie dost drahé. Dnes není vhodná doba k jejich nákupu. Dlouhodobě mají potenciál srovnatelný s potravinářským průmyslem – udržovat hodnotu. Hodí se tedy obecně do konzervativnějšího portfolia, kde je primární dlouhodobá ochrana před inflací. Ale nakupovat byste je měli až v době, kdy ceny poklesnou a P/E bude kolem 10.

Psáno pro deník E15

Jan Traxler
Privátní investiční poradce
6. 11. 2011

Zpět na přehled

Novinky e-mailem

Chcete-li dostávat na e-mail newsletter FINEZ a informace o zajímavých investičních příležitostech, vyplňte svou e-mailovou adresu.

Pokud jste člověk, nevyplňujte

Sečtěte a zaokrouhlete (36.2 + 43.5) *

Kontaktujte nás

Jan Traxler
Privátní investiční poradce

Jsem jednatelem společnosti FINEZ a zakladatelem multi-fondu Otakar. S klienty jednám přímo já. Více o mně

Sledujte nás

 

Upozorňujeme, že po telefonu neposkytujeme žádné informace k investicím ani službám, neboť hovory nejsou nahrávány a my máme ze zákona povinnost archivovat veškerou komunikaci se zákazníky. Telefon slouží pouze k domluvení termínu osobní schůzky či nahrávaného videohovoru. K veškerým dotazům jinak prosím využívejte kontaktní formulář nebo email.

Nahoru