Jak investovat

Společensky odpovědné investice – díl 3.

Jak vlastně rozlišit, jestli se firma chová společensky odpovědně či nikoliv?

Jan Traxler
Privátní investiční poradce
5. 9. 2019

V předchozích dílech jsme si ukázali, proč se dnes velké firmy snaží chovat společensky odpovědně a zda má společensky odpovědné investování šanci na úspěch. V tomto posledním díle nás čeká stručná polemika, jak vlastně rozlišit, jestli se firma chová společensky odpovědně.

Doporučujeme také:

Jak hodnotit společenskou odpovědnost?

Na to zatím neexistuje žádný univerzální návod. Třeba MSCI na to má svou vlastní metodiku. Velcí asset manažeři také. Zpravidla v prvé řadě musí firma dodržovat deset principů iniciativy Global Impact pod Organizací spojených národů.

Následně je společnostem přisuzováno určité skóre či rating podle různých kritérií zejména v oblasti chování k životnímu prostředí, chování k zákazníkům a zaměstnancům a podle celkové společenské prospěšnosti firmy. V angličtině se používá zkratka ESG (enviromental, social and governance).

10 principů iniciativy Global Compact

  1. Podniky by měly podporovat a respektovat ochranu mezinárodně uznávaných lidských práv (v rámci svého působení).
  2. Podniky by měly zajistit, že neporušují lidská práva.
  3. Podniky by měly dodržovat svobodu sdružování se a skutečné uznání práva na společné vyjednávání.
  4. Podniky by měly podporovat odstranění všech forem násilné a nucené práce.
  5. Podniky by měly podporovat účinné odstranění dětské práce.
  6. Podniky by měly podporovat odstranění diskriminace týkající se zaměstnání a povolání.
  7. Podniky by měly podporovat preventivní postoj ke změnám životního prostředí.
  8. Podniky by měly převzít iniciativu k tomu, aby podporovaly větší odpovědnost vůči životnímu prostředí.
  9. Podniky by měly podpořit rozvoj a šíření ekologicky nezávadných technologií.
  10.  Podniky by měly bojovat proti všem formám korupce, včetně vydírání a podplácení.

Zdroj: Wikipedia, UN Global Compact

Svět není jen černá nebo bílá

Fakticky ale nejde jednoduše říct, kdo je „dobrý" a kdo „špatný". To platí i o firmách. Nikdo není dokonalý. Na jedné straně se třeba bude firmě dařit snižovat emise skleníkových plynů, ale zároveň bude čelit kritice, že management bere neúměrně vysoké odměny apod.

Takovým typickým kontroverzním příkladem bývají často třeba farmaceutické firmy. Na jedné straně nový lék pomohl zachránit životy tisíců lidí, z druhé strany ale přijde obvinění z kartelové dohody o cenách jiného léku, tudíž porušování pravidel volného trhu. Jak se na takovou firmu budete dívat? Je to vždycky hodně tenký led, posuzovat, kdo se chová společensky odpovědně a kdo nikoliv.

Proces výběru společensky odpovědných firem si tedy lze představit jako jakési barevné škálování. Všichni se pohybují někde mezi černou a bílou. V různých kategoriích hodnocení jsou firmám přiřazovány někdy světlejší a někdy tmavší odstíny šedé. Vyloučen je automaticky ten, kdo má v nějaké oblasti černý puntík. A následně jsou vybírány firmy, které mají v průměru nejsvětlejší odstín šedé. A u kterých je zároveň v poslední době vidět největší posun směrem k bílé. Asi tak by obrazně řečeno měl fungovat výběr sociálně odpovědných firem.

Příklad – McDonald's

A tak se také mezi největší pozice v indexu MSCI World SRI dostala třeba společnost McDonald's, což určitě mnohé překvapí. Co tam dělá firma, která „produkuje" tolik obézních lidí a plastového odpadu? No, časy se mění a McDonald's je ukázkovým příkladem firmy, která dnes věnuje velkou pozornost udržitelnému rozvoji. Například zařazuje do menu více zdravé výživy. Víte třeba, že v USA už více než polovina happy mealů je servírovaná s vodou, mlékem či džusem, namísto tradičních slazených a sycených nápojů?

Firma se také zavázala, že nejpozději od roku 2025 bude při balení a servírování jídel a nápojů ve všech restauracích kompletně používat jen výrobky z obnovených či recyklovaných materiálů. A že všechny v restauraci použité misky, kelímky apod. bude recyklovat, stejně tak použité oleje. Zavázala se také výrazně snižovat emise. A jelikož ve všech svých cílech dělá významné pokroky, má dnes velmi dobrý ESG rating.

Navíc mějte na paměti, že její společenský dopad je obrovský. McDonald's dnes provozuje ve světě nějakých 37 000 restaurací a denně v průměru obslouží 69 milionů lidí. To je pro představu o něco více lidí, než žije v celé Francii. Takže když taková firma kupříkladu zcela eliminuje plastový odpad, má to skutečně významný vliv na celou planetu. Proto je důležité, aby se k udržitelnému rozvoji stavěla zodpovědně. A to dnes dělá.

Nezbývá než si přát, ať podobných iniciativ přibývá a ať se je hlavně daří naplňovat.

Psáno pro Peníze.cz a Finmag.cz

Jan Traxler
Privátní investiční poradce
5. 9. 2019

Zpět na přehled

Novinky e-mailem

Chcete-li dostávat na e-mail newsletter FINEZ a informace o zajímavých investičních příležitostech, vyplňte svou e-mailovou adresu.

Pokud jste člověk, nevyplňujte

Sečtěte a zaokrouhlete (14.9 + 20.5) *

Kontaktujte nás

Jan Traxler
Privátní investiční poradce

Jsem jednatelem společnosti FINEZ a zakladatelem multi-fondu Otakar. S klienty jednám přímo já. Více o mně

Sledujte nás

 

Upozorňujeme, že po telefonu neposkytujeme žádné informace k investicím ani službám, neboť hovory nejsou nahrávány a my máme ze zákona povinnost archivovat veškerou komunikaci se zákazníky. Telefon slouží pouze k domluvení termínu osobní schůzky či nahrávaného videohovoru. K veškerým dotazům jinak prosím využívejte kontaktní formulář nebo email.

Nahoru