Oborové analýzy

Je čas zajít na pivo

Pivo je po staletí takřka neoddělitelnou součástí našich životů. V našem investičním seriálu věnovaném rozboru jednotlivých oborů se dnes letmo podíváme na akcie pivovarů. Vyplatí se do nich investovat, nebo bude lepší zajít na pivo?

Jan Traxler
Privátní investiční poradce
13. 4. 2011

Spotřeba piva - aspoň v něčem ČR vede

Už od středověku si zlatavý mok podmanil Evropu, postupně se ale obliba piva rozšířila do celého světa. Největším spotřebitelem piva je dnes Čína, kde se ročně vypije necelých 30 miliard litrů piva. Na druhém místě jsou USA s roční spotřebou 24 miliard litrů, třetí je Brazílie těsně před Německem a Ruskem.

Pokud se ale roční spotřeba přepočte na počet obyvatel (tzv. per capita), tak statistikám vévodí Česká republika s necelými 160 litry na osobu (tedy 320 půllitrů). Druhé je Irsko se 130 litry, třetí Německo se 110 litry, o trochu méně piva v průměru za rok vypijí obyvatelé Rakouska a Austrálie.

Největší veřejně obchodované akcie

  Země Tržní
kapitalizace
(mil USD)
Tržby 2010 (mil USD) Zisky 2010 (mil USD) P/E

P/B

Výnos
dividendy
Anheuser-Busch InBev Belgie 91 190 36 300 4030 22,6 2,57 0,87 %
Companhia de Bebidas Das Americas (AMBEV) Brazílie 83 100 15 200 4550 18,3 5,68 2,73 %
SABMiller* Velká Británie 54 250 18 020 1910 28,4 2,60 2,11 %
Heineken Nizozemí 30 540 22 750 2025 15,1 2,11 2,02 %
Carlsberg Dánsko 16 600 11 340 1010 16,4 1,36 0,87 %

Zdroj: FINEZ Investment Management, Reuters, data k 31. 3. 2011
* Tržby a zisky za posledních 12 uzavřených měsíců končících 31. 3. 2010

České pivovary rozprodány

Lídrem v produkci piva je belgická společnost Anheuser-Busch InBev. V České republice vlastní pivovary Staropramen, ve světě je proslavená značkami Stella Artois, Bud Light a Budweiser, o kterou se už léta pře s českobudějovickým Budvarem, jedním z mála českých pivovarů, který ještě nebyl prodán zahraničním firmám. Konečné řešení sporu je zatím v nedohlednu.

Na českém trhu má největší podíl britská společnost SABMiller, které patří značky Pilsner Urquell, Gambrinus, Kozel, Radegast nebo Birell. Dalším velkým hráčem na českém i světovém trhu je holandská firma Heineken, známá také značkou Amstel. Heineken u nás vaří Krušovice, Starobrno nebo Zlatopramen, na Slovensku mu patří Zlatý bažant.

Vývoj ceny akcie Anheuser-Busch InBev (Brusel)
2011_04_06_Je_cas_zajit_na_pivo_Graf_Anheuser_Busch_InBev.jpg
Zdroj: Reuters

Dividendy porostou

Zatímco celosvětová spotřeba cigaret a jiných tabákových produktů od konce devadesátých let stagnuje, spotřeba piva nadále roste. Jelikož obliba zlatavého moku je stálá a socioekonomická situace nemá na spotřebu piva nijak zásadní vliv, řadí se pivovarnictví mezi necyklická odvětví. Akcie producentů piva mají defenzivní charakter, jejich volatilita je nižší než u akcií z cyklických sektorů.

Na rozdíl od akcií tabákového průmyslu, který taktéž patří k necyklickým, však akcie producentů piva mají poměrně nízké dividendové výnosy. Firmy používají kapitál na akvizice a nákupy pivovarů v rozvíjejících se zemích (postupně tak skoupily i většinu pivovarů v ČR), jen menší část zisků rozdělují mezi akcionáře formou dividend. V budoucnu by se ale dividendová politika mohla změnit a výnosy z dividend porostou.

Akcie nejsou levné, lépe zajít na pivo

Ač si na pivu rád pochutnám, takže mám k celému odvětví kladný citový vztah, žádnou z uvedených akcií v portfoliu nemám. Když se totiž podíváme na poměr tržního ocenění firem k čistému zisku, vidíme P/E zhruba od 15 do 25. To není zrovna málo na necyklické odvětví, sice s potenciálem růstu zisků, ale pouze pozvolného. A tak zajít s přáteli na pivo může být daleko přínosnější investicí.

Psáno pro deník E15

Jan Traxler
Privátní investiční poradce
13. 4. 2011

Zpět na přehled

Novinky e-mailem

Chcete-li dostávat na e-mail newsletter FINEZ a informace o zajímavých investičních příležitostech, vyplňte svou e-mailovou adresu.

Pokud jste člověk, nevyplňujte

Sečtěte a zaokrouhlete (40.1 + 13.5) *

Kontaktujte nás

Jan Traxler
Privátní investiční poradce

Jsem jednatelem společnosti FINEZ a zakladatelem multi-fondu Otakar. S klienty jednám přímo já. Více o mně

Sledujte nás

 

Upozorňujeme, že po telefonu neposkytujeme žádné informace k investicím ani službám, neboť hovory nejsou nahrávány a my máme ze zákona povinnost archivovat veškerou komunikaci se zákazníky. Telefon slouží pouze k domluvení termínu osobní schůzky či nahrávaného videohovoru. K veškerým dotazům jinak prosím využívejte kontaktní formulář nebo email.

Nahoru